Ik ga op reis!

“….wat is nu een beter jaar om die reis te gaan maken dan 2023?” Dát was de conclusie van Marleen toen we eind 2021 een kort maar intensief gesprek hadden over mijn plannen voor de toekomst. Het was in een tijd dat ik twijfelde om na een bestaan als zelfstandige, mogelijk weer in dienst te treden bij een organisatie. Mijn redenen: een leuk team, mooie uitdaging, voldoende perspectief voor de toekomst en een organisatie met oog voor duurzaamheid. Ook onderdeel van dat gesprek was haar vraag: “Wat is er gebeurd met die man die ik toen leerde kennen en verhaalde over mooie zeilreizen die hij ging maken?”

Marleen en Twan

Ik weet niet of een vraag ‘waar’ kan zijn, maar deze vraag was in ieder geval wel waar. Grootste argument om niet weg te kunnen was voor mij altijd mijn vaderschap. Maar als mijn zonen Thijs en Ruben zelfstandig genoeg zijn om niet afhankelijk te zijn van een vader direct in de buurt, dán zou ik weg kunnen. Wat is er met me gebeurd dat ik nu zelf die kans niet zie?

Om een lang verhaal kort te maken: ik ben nog steeds zelfstandig, de jongens zitten allebei op een HBO-opleiding van hun zin en het is 2023. Er is inderdaad geen beter jaar om weg te gaan dan 2023! Ter geruststelling voegde Marleen er nog wel aan toe: “Ik zal je enorm missen, maar je moet dit echt gaan doen!”

Wat geboren was, was het vooruitzicht op ‘De Reis’. Door mij ook wel ‘Het rondje Noordwest-Europa’ genoemd. Ik neem er maximaal zeven maanden de tijd voor en het rondje gaat volgens het oorspronkelijke plan via Nederlandse kust, Duitse en Deense wad naar het Limfjord, de Oostzee en dan langs Zweedse scheren en Noorse Fjorden, oversteken naar Shetlands en Orkneys, het Caledonisch Kanaal, Ierse Zee, Zuid Engeland, Kanaal Eilanden en de Franse en Belgische kust weer terug. Met alle ruimte om van dit plan af te wijken door het uit te breiden, in te korten of andere wijzigingen aan te brengen die ik straks tijdens de tocht nodig of leuk vind. Of toe gedwongen voel…

De voorgenomen route

Mijn Hallberg-Rassy 36 MkI, bouwnummer 87, bouwjaar 1991 – in het vervolg te noemen ‘Kendu’ – is wel klaar voor zo’n reis. In de afgelopen jaren heb ik het onderhoud goed op orde gehouden en belangrijke zaken als zeilen, staand en lopend want, motor, elektrisch systeem, navigatie en communicatie en comfort zoals gasstel en verwarming goed op orde gehouden danwel gebracht. Het enige wat ik echt met het oog op de reis heb veranderd is de keuze voor een stevig Rocna anker ipv het vertrouwde CQR anker. En de 35 meter ketting heb ik vervangen door 120 meter. Dat moet voldoende zijn!

Kendu in 2022

In de basis maak ik De Reis in mijn eentje. Solozeilen dus. Maar Marleen zal af en toe aanhaken. In ieder geval al half april voor een paar weken. En Thijs en Ruben komen ook vast langs. Thijs is gek op zeilen en kan alles beter dan ik en Ruben is graag ‘op de boot’. Maar ik kan ook prima alleen zijn. En het voordeel is dan: je hoeft alleen zélf tevreden te zijn met de keuzes die je dan maakt en de omstandigheden die je treft.

Maar delen van ervaringen is ook leuk. Daarom zal ik op deze plek regelmatig verslag doen. Met een paar mooie foto’s of filmpjes. Leuk dat je meeleest!

24 antwoorden op “Ik ga op reis!”

  1. Hé Twan,
    Wat klinkt het leuk en idd je warme bedje verlaten is vaak een uitdaging. Maar goed je bent Nederland uit en de lente komt er aan.

  2. Zojuist kocht ik een Hasselfors wantspanner van Twan. Dankzij zijn zoon die thuis de honneurs waarneemt. De wantspanner is namelijk ’thuis’ terwijl Twan op het Markermeer vaart. Voor mij bekend terrein, want mijn ouders woonden op Marken en ik zeilde met hun schip. Nadat de koop gesloten was, wisselden we wat ervaringen uit. Zeilen verbroedert. Zojuist alles over de lotgevallen van Kendu gelezen. Mooi avontuur, Twan! Beetje jaloers ben ik wel! Zal het niet ontkennen. Maar om met de heren van Bureau Sport te spreken: “We houden je in de gaten!”

  3. Super gaaf. Ok sluit mij zeker aan bij alle eerdere reactie. Nu trossen los en genieten. Maar dat gaat zeker lukken. Wellicht komen wij je ergens nog wel tegen!
    Weten nog niet of het het noorden of zuiden wordt voor ons.

  4. Mooi plan Twan….heel veel plezier met voorbereidingen en uitvoering.
    Een gerede kans dat we elkaar tegenkomen want wij duiken dit jaar de Baltische en Botnische golf in.

    Hou het fijn en veilig !
    (en na een half jaar op het water voelt thuis en werk weer als een nieuw avontuur)

    Geert-Jan
    ‘Charyan’

  5. Super gaaf Twan. En wat een mooie route heb je uitgestippeld.
    En dat we nog een keer de wedstrijd oversteek naar Engeland gaan meemaken
    Heel veel plezier en voorspoed.
    Ik kijk uit naar je verhalen over je avontuur

  6. Hey broertje, dit is dus precies waarom ik zo trots op jou ben Ik ga je graag volgen en wens jou een hele mooie reis, letterlijk en figuurlijk Zus xxx

  7. Hoi Twan,
    Schip in orde, alles doordacht en goed voorbereid, ja dan kun je weg. Geweldig dat je dit nu kunt gaan doen, ik weet dat je het kunt. Bedenk wel dat zonder een goede wind niemand welvaart. Dus wacht rustig de goede momenten en wind af. Ik wens je een behouden vaart en veilige aankomst.
    Zover mogelijk zal ik je via de AIS volgen.

  8. Lieve Twan,
    Wat geweldig voor jou dat je eindelijk de grote reis gaat maken.
    Ondanks dat ik je wel ga missen wens ik jou een hele mooie tijd.
    Geniet er van!

  9. Hi Twan, wat een fantastisch plan en feest ⛵️. Supergaaf dat je dit kan en gaat doen. Zelf ben ik in 2022 er “tussen uit” geweest en oa rondje scandinavie gezeild. Ook in 2023 heb ik weer mooie zeilplannen. Wellicht komen we elkaar ergens op de Orkneys/Shetlands of Outer-hebrides tegen. Ik ga je volgen op deze blog en AIS !
    Fair Winds and Following Seas.
    Maarten (WaveDancer)

  10. Súper Twan…! Ik wens je de beste 7 maanden van je leven (of dan in ieder geval van 2023) !
    Geniet er van !!! Ik lees mee…! ⛵️

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontdek meer van Kendu Zeilbelevenissen

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder